Żaden turysta nie wybiera się w podróż w nieznany
teren bez kompasu. Dzisiaj, chcąc określić swoje geograficzne położenie, posługujemy się GPS-em, lecz ten
satelitarny system nawigacji oparty jest na zwykłym kompasie.
Kompas pokazuje tylko jeden kierunek, północny,
gdyż igła magnetyczna tego prostego urządzenia ukazuje jedyny w naszym
środowisku geograficznym punkt, zwany biegunem geomagnetycznym. Jest on położony
w pobliżu bieguna północnego, dlatego przyjęto go jako właściwe określenie
kierunku północnego w każdym miejscu na ziemi. Tak więc każdy, kto spojrzy na
kompas w dowolnym miejscu na naszej planecie, może dokładnie określić swoje
położenie, chociaż ten instrument pokazuje tylko jeden kierunek. I to
wystarczy, gdyż posiadając mapę, można zorientować się w dalszych kierunkach,
zawsze w odniesieniu do północy.
Zdarzyło mi się pewnego razu, zaraz na początku,
gdy zamieszkałem w Chicagowskiej aglomeracji, że musiałem skorzystać z kompasu
w moim samochodzie, zanim pojawiły się GPS-y. Ponieważ ulice w tym mieście
biegną najczęściej zgodnie z południkami, albo z równoleżnikami geograficznymi,
po kilku skrętach zawsze pod kątem
prostym, straciłem orientację gdzie się znajduję i jak mam dalej jechać.
Wówczas bardzo przydatny był zwykły kompas, na którym odczytałem kierunek
północny, i już wiedziałem jak dalej jechać.
Biblia jest naszym duchowym kompasem, gdyż
podobnie do tego technicznego urządzenia, pokazuje nam zawsze jeden kierunek –
do Boga. Wszystko inne jest jedynie odniesieniem do naszego Stwórcy. Jeśli
potrafimy określić nasze dokładne położenie wobec Boga, możemy powiedzieć, że
znaleźliśmy swoje miejsce w tym świecie. Studiowanie Biblii jako księgi
zawierającej odpowiedzi na wszystkie pytania naszego życia, bez określenia
wpierw naszego położenia w odniesieniu do Boga, nie ma żadnego sensu. Niestety
wielu sądzi, że w Biblii można znaleźć informacje o życiu i świecie, jak w
encyklopedii.
Tak uważali też uczeni w Piśmie i faryzeusze w
czasach Jezusa. Był to bardzo ważny moment w służbie naszego Pana, gdy w sabat
Jezus uzdrowił niewidomego i nikt nie mógł wyjść z podziwu, jaką mocą tego
dokonał. Wówczas Żydzi postanowili zabić Chrystusa, gdyż „nie tylko łamał
sabat, lecz także Boga nazywał własnym Ojcem, i siebie czynił równym Bogu” (Jan 5:18). To było już za wiele,
dlatego postanowili podjąć jakieś działania, lecz musieli być ostrożni, gdyż
tłumy chętnie szły za Jezusem.
Wówczas Pan Jezus powiedział o swojej misji, jaką
przyszedł wypełnić na tej ziemi. Były to słowa niezrozumiałe dla słuchających
Go Żydów, gdyż wskazywały na ścisłą zależność od Ojca. Jezus powiedział, że
„Ojciec nikogo nie sądzi, lecz wszelki sąd przekazał Synowi, aby wszyscy czcili
Syna, jak czczą Ojca. Kto nie czci Syna, ten nie czci Ojca, który go posłał” (Jan 5:22,23). To było jak dolanie oliwy
do ognia.
Każda działalność musi być potwierdzona
świadectwem, podobnie jak Jana Chrzciciela, który wskazał wyraźnie na Tego, „który
przyjdzie po mnie i któremu nie jestem godzien rozwiązać rzemyka sandałów jego”
(Jan 1:27). Pan Jezus powiedział o
sobie – „Ja zaś mam świadectwo, które przewyższa świadectwo Jana; dzieła
bowiem, które mi powierzył Ojciec, abym je wykonał, te właśnie dzieła, które
czynię, świadczą o mnie, że Ojciec mnie posłał” (Jan 5:36). Wszystko, co Jezus czynił i mówił, świadczyło o jednym,
że został posłany przez Ojca, aby dokonać czegoś znacznego. Wówczas uczeni w
Piśmie i faryzeusze, którzy uważali, że posiadają klucze zrozumienia Bożych
Słów, gdyż głównie zajmują się studiowaniem Pism. Pan Jezus znał ich myśli,
dlatego powiedział im wprost: „Badacie Pisma, bo sądzicie, że macie w nich
żywot wieczny; a one składają świadectwo o mnie” (Jan 5:39).
Pisma Święte, Boże Słowo, czyli Biblia, jak
potocznie nazywamy tę Księgę, jest jak kompas, który wskazuje tylko jeden punkt
na naszej ziemi, pokazuje nam Boga, który „wielokrotnie i wieloma sposobami
przemawiał dawnymi czasy do ojców przez proroków; ostatnio, u kresu tych dni,
przemówił do nas przez Syna, którego ustanowił dziedzicem wszechrzeczy, przez
którego także wszechświat stworzył” (Hebr.
1:1,2). W Chrystusie, Bóg „wybrał nas przed założeniem świata, abyśmy
byli święci i nienaganni przed obliczem jego; w miłości przeznaczył nas dla
siebie do synostwa przez Jezusa Chrystusa według upodobania woli swojej, ku
uwielbieniu chwalebnej łaski swojej, którą nas obdarzył w Umiłowanym” (Efez. 1:4-6).
Jeśli przewracasz strony tej Bożej Księgi jedynie
po to, aby zaspokajać swoją ciekawość, jak Bóg stworzył świat, i dlaczego
wypowiedział wiele słów, które brzmią nielogicznie, to marnujesz swój czas.
Jeśli nie znajdziesz wpierw Chrystusa, który powiedział o sobie: „Ja jestem
droga i prawda, i żywot, nikt nie przychodzi do Ojca, tylko przeze mnie” (Jan 14:6), wszystkie inne sprawy
opisane w Biblii, nie mają znaczenia. Jedynie Chrystus może dokonać przemiany w
myśleniu, aby wszystko inne w Biblii zostało zrozumiane poprawnie.
Apostoł Paweł wyjaśniał, głównie Żydom, że Boży
plan odkupienia grzeszników opiera się na Jego mądrości, a nie na naszej.
Niektóre jego elementy mogą być dla nas niezrozumiałe, gdyż nie jesteśmy w
stanie sami tego zrozumieć. Tę polemikę z Izraelitami, Paweł podsumowuje
słowami: „O głębokości bogactwa i mądrości, i poznania Boga! Jakże
niezbadane są wyroki jego i nie wyśledzone drogi jego! Bo któż poznał myśl
Pana? Albo któż był doradcą jego? Albo któż wpierw dał mu coś, aby za to
otrzymać odpłatę? Albowiem z niego i przez niego i ku niemu jest wszystko; jemu
niech będzie chwała na wieki. Amen” (Rzym.
11:33-36).
Zrozumieć wszystko, co Bóg chce, abyśmy zrozumieli
możemy osiągnąć jedynie w pokornym poddaniu się Jego woli. Ten stan umysłu można
uzyskać w odnowieniu, jakie jest możliwe jedynie w narodzeniu się do nowego
życia. Dlatego Paweł radzi: „nie upodabniajcie się do tego świata, ale się
przemieńcie przez odnowienie umysłu swego, abyście umieli rozróżnić, co jest
wolą Bożą, co jest dobre, miłe i doskonałe” (Rym. 12:2). Świat jest Bogu przeciwny, gdyż znajduje się pod
panowaniem Bożego przeciwnika, jedynie w Chrystusie, możemy poznawać Boga, tak,
jak może być poznany.
Biblia będzie zawsze pokazywać nam Boga, wszystko
inne jest jedynie odniesieniem do naszego Pana. Uczyń Go wpierw swoim Panem,
a wszystko inne stanie się zrozumiałe, nawet jeśli może wydawać się nielogiczne.
Henryk Hukisz
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.