Saturday, December 14, 2019

Najszczęśliwsza historia na świecie

Wielu podjęło się już opisania wydarzeń, które dokonały się wśród nas, zgodnie z tym, jak je przekazali ci, którzy od początku byli naocznymi świadkami i sługami Słowa. Uznałem też i ja za właściwe, najczcigodniejszy Teofilu, wszystko dokładnie zbadać i po kolei wiernie ci opisać, abyś nabrał przekonania, że to, czego cię nauczono, jest prawdziwe.  (Łuk. 1: 1–4)

Łukasz wyraża się jasno: Piszę abyś (wstaw swoje imię) nabrał przekonania, że to, czego cię nauczono, jest prawdziwe (w. 4).

Mieć pewność
Chciałbym skupić się na dwóch pierwszych rozdziałach Ewangelii. Zostały one napisane po to, aby każdy czytelnik miał pewność co do tego, czego go nauczono.

„Abyś poznał niezawodność słów mówiących o tym, czego cię nauczono”
„abyście poznali pełną prawdę o wszystkim, czego zostaliście nauczeni”. (RV)

Za słowami „ jest prawdziwe” kryją się słowa „abyś poznał bezpieczeństwo, lub niezawodność” tego, czego się nauczyłeś. Słowo, którego używa Łukasz, greckie [asphaleian] - jest używane w dwóch innych miejscach Nowego Testamentu. Jednym z nich jest Dz. Ap. 5:23: „Znaleźliśmy więzienie bardzo starannie zamknięte [asphaleia]  (bezpieczeństwo)” tłumaczone jako „bezpiecznie zamknięte”. Drugim jest 1 Tes. 5: 3: „Gdy będą mówić: Pokój i bezpieczeństwo [asphaleia], „przyjdzie na nich zagłada”. W Septuagincie zostało użyte 19 razy (greckie tłumaczenie Starego Testamentu), gdzie prawie zawsze oznacza „bezpieczeństwo”.
Zatem w Łuk. 1: 4, -  jest prawdziwe, znaczy, że możesz wiedzieć nie tylko to, czego cię nauczono, ale coś co jest, bezpieczne, niewzruszone, solidne, stabilne.

Rodzaj wiedzy, która trwa
Nie chodzi o to, że Łukasz stawia to na pierwszym miejscu, ale dlatego, że żyjemy w czasach, w których wielu chrześcijan - być może takich jak Teofil - zostało nauczonych prawd, co do których nie ma pewności, że są bezpieczne

Oglądamy dziś reklamy aut, które są bezpieczne, same hamują. Czy możemy  być pewni, że na pewno system zadziała. Czy staniesz sam lub postawisz swoje dziecko, przed rozpędzonym autem, które powinno samo zahamować? 

Łukasz chce, abyśmy znali nie tylko informacje, nie tylko doktryny, ale także [asphaleian], że rzeczywistość wiary, jest absolutna, bezpieczna, niezmienna. Piszę Ewangelię - mówi Łukasz - abyście mogli osiągnąć „bezpieczeństwo, zagwarantowane bezpieczeństwo [asphaleian] ”tego, czego się nauczyłeś. By się nie okazało, że „daremna też jest wasza wiara”  (1 Kor. 15:14), jak  pisze Paweł na temat prawdy o zmartwychwstaniu.

Bardziej dbamy o bezpieczeństwo domu, auta, niż o pewność zbawienia.

Tego rodzaju pewność sprawiła, że kościół przetrwał trzy wieki częstych i strasznych prześladowań. Jest to rodzaj wiedzy, która jest niewzruszona w obliczu choroby i porzucenia, rozczarowania, żalu i męczeństwa. Łukasz opiekował się Pawłem, gdy przechodził: „przez trudy, daleko bardziej przez więzienia, ponad jakąkolwiek miarę przez chłosty, przez wielokrotne niebezpieczeństwo śmierci” (2 Kor. 11:23). On wie, jaki rodzaj wiedzy trwa, a jaki nie wystarczy, aby przetrwać cierpienie.
Ale tego właśnie chce Łukasz dla „najczcigodniejszego Teofila”. Pisze nie tylko dlatego, by mógł poznać rzeczy, których się nauczył o Jezusie, ale by mógł znać ich asphaleian - że są to prawdy niewzruszone, niezmienne, jak absolutnie bezpieczna jest ich rzeczywistość, w centrum której znajduje się wszechmogący Bóg.

Całe kazanie można wysłuchać na YouTube - Tutaj
https://www.youtube.com/watch?v=ve8tMaZdFS4

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.